الإعجاز العلمي في جسم الإنسان – "إنا خلقنا الإنسان من نطفة أمشاج"
د. محمد دودح
يقول تعالى: ﴿إِنّا خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن نّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ﴾ الإنسان: 2, وقد اتفق المفسرون كافة بلا استثناء على أن النطفة الأمشاج هي حصيلة ماء الرجل والمرأة والأمشاج أخلاط من الجنسين, وقبل اكتشاف المجهر بعد عصر تنزيل القرآن بأكثر من عشرة قرون لم يكن يعلم أحد بتكون الجنين من بويضة مخصبة Fertilized egg تماثل "نطفة" أي قطيرة ماء غاية في الضآلة ذات أخلاط تحتوي على مكونات وراثية من الأبوين نسميها اليوم كروموزومات Chromosomes.
ويقول تعالى: ﴿يَأَيّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقْنَاكُم مّن ذَكَرٍ وَأُنْثَىَ﴾ الحجرات 13, قال القرطبي (ج: 16 ص: 342و343): "بيَّنَ الله تعالى في هذه الآية أنه خلق الخلق من الذكر والأنثى.. وقد ذهب قوم من الأوائل إلى أن الجنين إنما يكون من ماء الرجل وحده، ويتربى في رحم الأم ويستمد من الدم الذي يكون فيه.. والصحيح أن الخلق إنما يكون من ماء الرجل والمرأة لهذه الآية؛ فإنها نص لا يحتمل التأويل".
An example of the scientific miracles in Quraan
Scientific Miracles in the human body - "Verily We created Man from a drop of mingled sperm" Al-Insan, Ayat 2
D. Mohammed Doudah
Allah says: "Verily We created Man from a drop of mingled sperm" Al-Insan, Ayat 2
All interpreters, without exception, say that the mingled sperm is the result of the water of man and woman and that it is a mixture of the tow sexes. Before the discovery of the microscope and after the descent of Quran more than ten centuries earlier, no one knew that the formation of the embryo is from a fertilized egg, a "sperm" which is a very small water droplet with mixtures containing the genes of the parents we now call chromosomes.
The Almighty says:"O mankind! We created You from a single (pair) of a male and a female" Surat Al-Hujurat, Ayat 13. "Allah in this verse shows that He created mankind from male and female .. Some people of the early times thought that the embryo comes only from the water of the man, and brought up in the womb and is derives the blood that is in it .. But the truth is that the creation is from the water of men and women as this verse shows; it is a text which is not likely interpreted" said Al-Qurtubi (ch:16 p:342/34